Fototip Marco Meijerink, Duitsland Saksen

TechnoTip 8

Zorg ervoor dat je zelf rustig blijft staan en je camera niet beweegt, bijvoorbeeld door hem op een boomstam te zetten. Door de lange sluitertijd heb je kans op een onscherp landschap als je beweegt. En dat wil je juist niet hebben.

FotoTip 8

‘Speeeeeeeed’

Ach, wat is snelheid toch heerlijk. Strak door de bocht met je racefietsje, downhill loodrecht naar beneden of buffelen over modderige bospaadjes of zonnige heidevelden. Wij fietsers willen altijd de snelheid voelen. Het idee van kracht en souplesse gecombineerd met een vleugje spanning en sensatie. Snelheid is de motivator van elke fietser. Als fietsende fotograaf wil je dit ook wel eens op de foto zetten. Maar eenmaal je camera gepakt blijkt de eigenschap van voorbij vliegende fietsers een hinderlijke te zijn. Snelheid is lastig haarscherp op de foto te zetten. Want daar zit namelijk het probleem: snel voorbij fietsende fietsers zijn niets anders dan flitsen. Vervagende figuren die maar heel even op het netvlies staan om daarna snel te verdwijnen. En juist in die eigenschap zit de oplossing.

Voor deze foto hebben we de keuze gemaakt om het landschap scherp te houden en de fietsers te laten vervagen. Het blijkt helemaal niet erg te zijn dat de fietsers onscherp op de plaat staan. Dat geeft een gevoel van snelheid en dat willen we juist hebben. Om dit te bereiken hoeven we niets anders dan een lange sluitertijd te kiezen. Met de sluitertijd wordt de tijd bedoeld die je camera nodig heeft om een foto te maken. Op de meeste camera’s kan je dit instellen. Kies een sluitertijd tussen de 1/30 sec en de 1/60 sec. De tijd is afhankelijk van hoe snel je kameraden fietsen. Hoe sneller er gefietst wordt, hoe sneller de tijd. Gewoon even experimenteren. Je vrienden fietsen wel even op en neer. Tenslotte moeten ze hun energie kwijt. Naast het kiezen van de sluitertijd moet je nadenken over je compositie. Misschien is het je opgevallen dat de voorste fietser meer onscherp is (en sneller lijkt te fietsen) dan de achterste fietser. En hiermee hebben we gelijk de tweede regel te pakken. Hoe dichterbij je bewegende onderwerp, hoe onscherper.En dan is het gewoon lekker veel knippen en later terug kijken. .